دوره ۵، شماره ۱ (۱۴۰۳) | متن کامل (pdf)
ايوب تركزاده *، سكينه شاهی، كريم سوارى
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطهیادگیري سازمانی و عملکرد مدیران سازمانی شهرداری، بررسی رابطه ابعاد یادگیري سازمانی و ابعاد عملکرد مدیران سازمانی شهرداری، بررسی رابطه تجارب سازمانی مدیران و عملکرد مدیران سازمانی شهرداری و بررسی رابطه ابعاد تجارب سازمانی مدیران و ابعاد عملکرد مدیران سازمانی شهرداری است. روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی میباشد و در این پژوهش نوع کار تحقیقاتی کاربردی میباشد. جامعه آماري در این تحقیق، مدیران و کارشناسان ارشد شهرداری تهران است. روش نمونهگیری بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده میباشد حجم نمونه آماری نیز با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران ۳۷۰ نفر میباشد. در این تحقیق از پرسشنامه بهعنوان ابزار گردآوري دادهها استفاده شد. در این تحقیق از روشهای آمار توصیفی و همچنین روشهای آمار تحلیلی و استنباطی استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که: در فرضیه اول مطرحشده كه يادگيري سازماني رابطه مستقيمي با عملكرد سازماني دارد. بعد از بررسي ارتباط بين اين متغيرها به اين نتيجه میرسیم كه بين يادگيري سازماني و عملكرد سازماني رابطه مستقيمي وجود دارد. ضريب همبستگي بين دو متغير مذکور ۰٫۵۶۶ است. در فرضیه دوم همبستگی بین ابعاد یادگیری سازمانی و ابعاد عملکرد سازمانی در شهرداری تهران، متوسط تا قوی ارزیابی شدند و همینطور روابط معناداری بین ابعاد یادگیری سازمانی و ابعاد عملکرد سازمانی وجود دارد. در فرضیه سوم: بین تجارب سازمانی و عملکرد سازمانی در شهرداری تهران، رابطه معناداری وجود دارد. ضريب همبستگي بين دو متغير مذکور ۰٫۴۱۲ است. ازآنجاکه ضريب همبستگي بیشتر ۰٫۳ دهم باشد، ضريب همبستگي متوسطی بين دو متغير برقرار است. در فرضیه آخر؛ بین ابعاد تجارب سازمانی و عملکرد سازمانی در شهرداری تهران، رابطه معناداری وجود دارد. در فرضیه دوم همبستگی بین ابعاد تجارب سازمانی و عملکرد سازمانی در شهرداری تهران، متوسط تا قوی ارزیابی شدند و همینطور روابط معناداری بین ابعاد تجارب سازمانی و عملکرد سازمانی وجود دارد.
کلید واژه: سازمان، یادگیری سازمانی، عملکرد مدیران، شهرداری